Anook Cléonne

1972

Op het eerste gezicht zijn de stillevens van Anouk Cleonne Visser weinig meer dan een groep ogenschijnlijk slordig gedraaide flessen Willekeurig neergezet, alsof ze nog moeten worden herschikt. Ongeglazuurd en onafgewerkt staan ze verstild bij elkaar

Toch houden ze je blik vast met hun basale eenvoud. Zoals je op het platte vlak een voorstelling kunt reduceren tot een samenspel van enkele lijnen en vlakken, zo reduceert ook Anook Cleonne de traditionele vormen tot dat waaruit ze zijn opgebouwd. Een cylinder, een hals, een bodem, een ring. Zij krijgen in deze stillevens, of Conversation Pieces, zoals ze zelf noemt, een eigen zeggingskracht en worden zo losgemaakt uit de dienende functie. Door de verschillende vormen los op elkaar te stapelen, soms te draaien tot het materiaal niet verder kan of de vorm simpelweg op zijn kop te plaatsen, krijgt het geheel een zekere dynamiek

In de intimiteit van haar stillevens, herkent men misschien de intimiteit van de dagelijkse handeling, of de sobere verstilling die zo spreekt uit (de werken van ) de 17e eeuwse Vanitas stillevens en uit de beelden van de Spaanse schilders Cotan en Zubaran. Werken die voor de kunstenaar van grote invloed zijn.

nr.1
"threesome"
13x12cm, 14x10cm, 13.5x11cm

nr.2
"threesome" detail

nr.3
"solitude standing"
beide 52x16cm

nr.4
"conversation piece white"
9 objecten varierend van 14x7.5cm-8x6cm

nr.5
"dubbele vaas"
31x12cm en 27x12cm

nr.6
"deel"
35x18cm

"deel detail"

Terug naar de stockpagina.