Anne Marie Laureys

1962, Beveren Waas, België

Anne Marie volgde de keramiekopleiding aan het Hoger Kunst Instituut Sint Lucas in Gent, B.
Specialiseerde zich in de draaitechniek en past die toe, al jarenlang.
Haar inspiratie haalt ze uit de klei zelf. Ze start met een reeks op de schijf gedraaide potten, allemaal even groot en met een dunne wand en bodem. De pas gedraaide klei is plastisch, zacht, nat en week. Dan vervormt zij die dunne kleiwand Ze knijpt, trekt, plooit en duwt met haar vingers, ze vervormt om de taal van het materiaal te ontdekken en beter te tonen. In feite bevrijdt Anne Marie zichzelf van de ronde potvorm door wand en bodem met haar vingers te betasten.
Het resultaat zijn tactiele potten, met een dynamische sensualtieit die tot het uiterste gaan, met betrekking tot de kneedbaarheid van klei. De essentie en plasticiteit van de nog natte klei en de beweging van het draaien blijven verstild achter.
De Clay-e-motion reeks is een verzameling potten, door emotionele ingrepen onstaan met ‘vleesachtige’ vervormingen uiterst sensueel geladen. De enorme zinnelijkheid van het werk leidt tot aanraken, tot betasten, strelen, voelen. De onwerkelijke vormentaal nodigt uit tot een mystieke beleving. Anne Marie noemt haar stukken niet voor niets metaforen van het gevoel. Het is in deze geest dat de vormen uit de Clay-e-motion reeks (2001-2008) ontstonden.

Hoe het ook zij ...... sinds 2009 wil ze de potvorm ’an sich’ nog intenser verkennen. Momenteel is er een behoefte aan het onderzoeken, het deconstrueren en uitrafelen van het begrip ‘de pot als container’.
De dialoog tussen de gedraaide vorm enerzijds, met een huid en een vervormde buitenkant en anderzijds de beladen binnenkant doet een grenzeloosheid vermoeden. Er is behoefte aan het breken uit de rand, de lip van de potvorm, een grens.
Door het aanhechten van een kraag aan de potrand wordt de beweging die al in de container gevangen zit verlengd. Het resultaat is een uitdeinen van de beweging, een samenkomen in een hals. Ook stapelt Anne Marie nu potvormen opeen. Twee gedraaide en vervormde delen worden geassembleerd, er is een confrontatie van tegenbewegingen.
De focus richt zich op het alzo ontstane lichaam, de binnenkant is verborgen, opgesloten zo zet ze de buitenkant in een kader.

Over de grens van de potvorm gaan ......Het is zo dat de reeks kleivormen ‘Clouds by my fingers’(2009) onstaan. De fusie van 2 apart gedraaide en vervormde kleidelen levert een driedimensionale vorm op die op wolken gelijkt, zwevend, opstijgend en krachtig. Kracht die getoond wordt door de vervormingen van de kleiwand door haar vingers en door nog zichtbare sporen van het draaien van klei. Zwevend want onder en bovenkant van de vorm , de rand en bodem van een pot zijn verplaatst. De energie ook van de tegenbewegingen gaat in dialoog met de emotionele binnenkant verborgen i n een wolkvorm....

Het werk Anne Marie Laureys haar werk vind je ondermeer terug in de collecties van:
Het Gemente Museum, den Haag, Keramiekmuseum Het Princessehof, Leeuwarden,Nederland
de Provincie Henegouwen, België,
Het Tapei County Yingge Ceramics Museum in Taiwan, Het Arts and Crafts Museum van Shanghai, China
en in de Collectie van Hedendaagse Keramiek van het Keramikmuseum Westerwald in Duitsland.

nr.1
31x28x30

nr. 2
23x28x24cm

als nr.2

als nr.2

nr. 3
30x27x31cm

als nr.3

als nr.3

Terug naar de stockpagina.